Arkiv: Namninsamlingar

Avgiftsfri kollektivtrafik

Detta är en namninsamling gällande avgiftsfri kollektivtrafik, din underskrift innebär att du vill se att så kallad nolltaxa införs på nationell nivå i Sverige. Avgiftsfri kollektivtrafik påverkar positivt på många områden som miljö, rättvisa och jämställdhet.

Ny trafikplan i linje med klimatmålen

Politikerna i regionen behöver uppdatera Transportinfrastrukturplanen så den så den ligger i linje med de regionala och nationella klimatmålen. Planen behöver bidra till att utsläppen minskar, istället för att som idag bidra till ökade utsläpp.

Protect all of Karatj-Råvvåive

Planned Nature Reserve in Swedish Lapland is Threatened by Green-Washing Scheme. Subalpine old-growth forest in Karatj-Råvvåive in northern Sweden, which previously was meant to become a nature reserve, is now at risk of being logged. Authorities are investigating the possibility to establish a so-called eco-park instead of giving the area formal and long-term protection. The organization Protect the Forest strongly opposes these plans and are now launching an international campaign. Please sign our petition and help us to save the forests in Karatj-Råvvåive.

Stoppa avloppstunneln under Mälaren – Miljöskandalen som spolar bort 12 miljarder

Upphäv beslutet att bygga avloppstunneln under Mälaren mellan Bromma till reningsverket i Sickla. Den bygger på felaktiga beräkningar och ger bara 30% ökad reningskapacitet. Alternativ finns som ger betydligt större kapacitet till minst 12 miljarder lägre kostnad – samma som för hela Slussenbygget. Nu i dagarna sätter sprängningen igång för avloppstunneln under Mälaren mellan Bromma och Hägersten. Projektet ”Stockholms Framtida Avloppsrening” (SFA) – rullar vidare trots massiva protester mot katastrofala miljökonsekvenser och pågående överklaganden mot en avloppstunnel som överhuvudtaget inte behövs. Det borgerliga blocket stött av MP röstade 2014 igenom den dyraste lösningen som ger minst kapacitetsökning. En lösning som bygger på att lägga ner Bromma reningsverk och istället forsla allt avloppsvatten till reningsverket i Henriksdal genom en ny avloppstunnel under Mälaren. Detta till en totala kostnad av runt 20 miljarder, dvs 12 miljarder mer jämfört med det miljömässigt skonsammare och mer kostnadseffektiva alternativet att bygga ut de tre befintliga reningsverken Henriksdal, Bromma och Himmerfjärden.

Regnskogen brinner – stoppa Nordea!

Svenska storbanker och statliga pensionsfonder har investerat över 3,5 miljarder kronor i företag som skövlar och bränner ned Amazonas. Värst av alla är Nordea.Flera av bankernas ”hållbarhetsfonder” har investerat i Amazonasbolag som odlar soja och bereder betesmark för kött som går på export. Stoppar vi investeringarna kan vi stoppa skövlandet!

Kickstart the regenarative farming revolution

Föreställ dig ett Nya Zeeland där jordbruk kan rensa våra floder, ta itu med klimatkrisen och se till att varje Kiwi har färsk, hälsosam mat. Det regenerativa jordbruket arbetar med miljön, inte mot det. Regenerativa bönder behandlar sina gårdar som ett ekosystem, inte en fabrik.

Just nu har vi möjligheten att bygga tillbaka bättre efter Covid-19. Det innebär att göra övergången till system som inte bara minskar skada utan också gör det möjligt för våra land, vattenvägar, djur och människor att frodas. Men vi måste stödja jordbrukare för att göra övergången till regenerativt jordbruk för gott. Vi uppmanar Nya Zeelands regering att stödja den regenerativa jordbruksrevolutionen.

Sätt stopp för planerna att bygga ett underjordiskt garage på Skeppsbron!

Ute i leran i Göta Älv planeras ett underjordiskt parkeringsgarage med 700 parkeringsplatser som kommer att kosta minst 700 miljoner kronor. Projektet innebär dessutom att kommunen kommer att förlora ytterligare 800 miljoner (!) eftersom staden ska stå för trafiklösningar, park, ledningar etc. Exploatörerna som bygger garaget kommer tjäna på affären men kommunens skattebetalare får stå för notan. Totalt sett beräknas varje parkeringsplats kosta över 1 miljon, kalkyler som kan visa sig vara underdrivna då kostnaderna kan skena. Majoriteten av platserna är för besökande och de krävs inte för att fastigheter inne på kajen ska kunna lösa sitt P-behov. Finns även som namninsamling

Rädda Skuruparken – Fortsätt naturreservatsarbetet

Många människor sätter sin tillit till Skuruparken. Den är ett angeläget område för förskolor och skolor, och för vuxna människors rekreation. De gamla ekarna ger parken mycket höga naturvärden, enligt Skogsstyrlesen. Parken är överraskande vacker och på 1700-talet anlades här en engelsk landskapspark. Ett kulturarv och en klenod av riksintresse! Tusentals nya invånare kommer att flytta in på Sicklaön. Då behöver vi än mer Skuruparken – vår gröna lunga.

Tell Commission President von der Leyen, Chancellor Merkel, Christine Lagarde and all EU leaders that we need a green recovery plan

Tell them: You can make the Green Deal our Recovery Deal by investing hundreds of billions a year to create green jobs and make our economies clean and fair. We count on you to put a climate bank and a climate budget at its heart and ensure that all money is spent in line with the Paris agreement. It is time to move away from dirty fossil fuels, tax large corporate profits, and unleash the clean energy revolution we so desperately need.

Lämna synpunkter på Sveaskog

Inte en regelrätt aktion eller namninsamling men statliga Sveaskog bad om åsikter om hur de bedriver sin verksamhet så varför inte passa på att göra din röst hörd.